Newsletters

Newsletters

Olive Press - Issue #48

رسالة المدير العام
رسالة المدير العام

ونمضي قُدُمًا بِكم

رسالة المدير العام رانية معايعة

بمناسبةِ انتهاءِ العامِ الأكاديمي (2022-2023)، أودُّ أن أوجِّهَ رسالةَ شكرٍ وامتنانٍ لكلِّ من شارك في تشكيل مسيرة حياة أبنائنا وبناتِنا في مدرسة الفرندز. لأولياء الأمور، شكرًا لكم على ثقتكم بنا، وعلى دعمكم المستمر، ومساندتكم التي قدَّمتموها لنا، والتي كانت ركيزةً أساسيَّةً لتحقيق النجاح المطلوب في تقديم أفرادٍ متميزين ومستعدين لمواجهة التحديات التي تنتظرهم. 
لمعلمينا ومعلماتنا والكادر الإداري والعاملين جميعًا، أشكركم على جهودكم الدؤوبة والتفاني الذي لم يتزعزع، فلقد كرَّسْتُم شَغَفَ المعرفة داخل طلابنا، وعزَّزتم من حضورهم على المستوى الإنساني والاجتماعي كأفرادٍ مستقلين. كما أشكركم على التزامكم وإبداعكم وانتمائكم، إذ كان لذلك أثرٌ دائمٌ في تكوين شخصيات طلبتنا، وفي اكتشافهم لذواتهم ولخصوصية كلٍّ منهم. 
لقد شكَّلَ لنا هذا العام تحدياتٍ ومصاعبَ فريدةً من نوعها، بما في ذلك اعتقال الاحتلال لأحد طلابنا شادي خوري، بالإضافة إلى خسارتنا الفادحة للزميل المتميز والمحبوب الأستاذ وليد غزي رحمه الله. ومع هذه الظروف الصعبة، كان لوقفتكم ومساندتكم الأثر الكبير في التخفيف من وقع هذه الأحداث علينا وعلى ذويهم وعلى الجميع. لقد قدَّمتم مثالًا رائعًا على قوة التعاطف والتماسك في مجتمعنا، حيث رسَّختم نموذجًا إنسانيًّا متميزًا في التعاضد والتآخي.
في هذا العام نجحنا معًا في التغلب على الشدائد والمعيقات في ظل ظروف سياسية واجتماعية معقدة أثرت على رزنامتنا، ولكننا وبدعمكم استطعنا أن نتجاوزها وأن نستمر بمهماتنا ومسيرتنا.  لقد كرَّسنا خلال هذا العام شعار "دع حياتنا تتحدث"، مؤكدين أنَّ لكلِّ فردٍ  في مجتمع مدرستنا قصةً فريدةً يرويها ، وصوتًا فريدًا يجب سماعه. لقد شجَّعْنا طلابَنا على السماح لحياتهم بالتحدث، واحتضان تحدياتهم، وإيجاد مكامن القوة في تجاربهم. نحن فخورون بطلبتنا الذين أظهروا الشجاعة والإصرار في مواجهة التحديات والصعوبات، والتي ساعدتهم على التطور والنمو بشكل فردي وجماعي. ولذلك، نشكركم على دعمكم المستمر ومساهمتكم في نجاحنا. 

وأخيرًا وليس آخرًا، لا ننسى أن نتمنى لخرّيجي الفوج السابعَ عشَر بعد المئة النجاح والتميز في نتائجهم، وفي خياراتهم المستقبلية، لنحتفل مجددًا بإنجازاتهم وبالبصمات الفردية والجماعية التي سيتركونها لنا، لتكون محفِّزاتٍ جديدةً  للاستمرار والتطور.

 مع التقدير العميق، والتحيات الحارة.

Letter from Board of Trustees

As the Ramallah Friends School completes its 154th year, we reflect and give thanks for another year of community. We have added infrastructure, programming, scholarship opportunities, and stood up for the right of education our students in the face of hardships. We give thanks to God for the blessings of community: students, staff, faculty, administration,
parents, alumni, and board.

In Palestine, we face adversity with poise and determination. The great Palestinian poet Mahmoud Darwish famously wrote, "and we love life if we can find a way to it" وَنَحْنُ نُحِبُّ الحَيَاةَ إذَا مَا اسْتَطَعْنَا إِلَيْهَا سَبِيلاَ. This poem a forceful statement that comes with an important qualification: that to love life is to continuously search for paths that are life-giving.
We reflect on the suffering caused by military occupation upon our Quaker school, following the many occupations and empires that have dominated Ramallah and the Friends School over the generations. In the midst of militarism, we respond with care for our community.

We reflect on the detention this year of one of our own students and give thanks for his release after persistent advocacy. We also mourn the loss of beloved members of our community to illness and rejoice at the way our community came together to support one another. We reflect we take action. One of the driving forces of Quaker spirituality is contemplation with action. Both reflection and action are needed to withstand and thrive under challenging circumstances. Reflection is needed to ground ourselves in the Earth and its rhythms, our community, and its rhythms. Reflection is needed to chart a course rooted in our history and hope for a better future. Yet, action is needed to change the circumstances we live under. We seek our freedom through action. Action, when taken in love and mercy gives life and draws us into community. Both reflection and action are needed to search for life.

Perhaps to love life is to search for life in all things. We give thanks for the treasure that is the Ramallah Friends School. May we continue to search for life-giving paths as a school community. May we live our mission and embody our principles within Palestine and around the world.

Omar Tesdell
Clerk, Ramallah Friends School Board of Trustees

رسالة مديرة المدرسة الأساسية

لِنَدَعْ حَياتَنا في مَدرسةِ الفرندز تَتَكَلَّم

في أفياءِ مدرسةِ الفرندز نَجدُ تاريخًا يَعْبِقُ بِالحياةِ المُتجدّدة، فمنذُ أكثر من قرنٍ ونصف تَفتحُ أنامِلُنا كلَّ عامٍ صفحاتِ كتابِ الْمَدرسة، لِتجدَ الزَّنبقَ يُعانِقُ الياسمين، وكذا العلم والمعرفة؛ يسيران معًا فيواكبانِ المستجدات والتّطورات، ويسيران في رحلةِ علمٍ عامًا بعد آخر، يستقبلون أطفالًا جُددًا ويطلقونَ إلى مدرسةِ الحياةِ شُبّانًا وصبايا مسلحين بمتطلبات الحياة، واثقينَ أنَّ جِدَّهم واجتهادهم طِوال سنواتٍ عدّة؛ سيمكّنهم من خَوْضِ مُعتَرَكِ الحياةِ بكلّ ما تُخبّئه من تناقضاتِها وحاجاتِها لا بل وتصاعُداتِها وتنازلاتِها.

 في المدرسةِ نجدُ تجديداتٍ في البنيان وفي البناءِ، فيما هنالك مبنىً من الخارجِ ما زالَ يحتفظُ بتاريخٍ إنْ تأمَّلتَ حجارَتَه تَجدُ أنَّ عشرات العقود من المتغيّراتِ الطبيعيّةِ والبشريّةِ مرَّت عليها، لم تزدها إلّا رونقًا تهادت عليها قِصصٌ ورواياتٌ تهامسها الأفرادُ من حولِها لو شاءَ لها لَنَطَقَتْ بِميراثٍ بشريّ يُؤرشِفُ لحقباتٍ تاريخيّةٍ مختلفةٍ عاشتها تلك الحجارة.

وكذلك في المدرسة؛  كما نحتفلُ بقدومِ وانضمام أفرادٍ جددٍ إلى كادرها، كذلك نودّعُ آخرين، منهم من أدّى الرّسالةَ وآنَ له ليرتاح، فتعودُ بنا الأيام لتجمعنا بهم في مواقف ومناسباتٍ شتى، كلٌّ منّا يبدأ يتسامرُ الحديثَ عن الذّكريات وعن الحال والحياة.  ومنهم من تقطفُه الحياةُ نهائيًا إلى دارٍ أخرى، ورغم أنَّ ذلك قدرُ الحياة إلا أنّ قسوةَ الفراقِ صعبة، وهذا الفراقُ الأبدي أصعبها، كيف لا ونحن نودّع أشخاصًا عملنا معهم سنوات وسنوات!! 

 

نعم، لقد فارقنا هذا العام الأستاذ "وليد غزي" حيث خطفَه الموتُ بشكلٍ سريع نتيجة إصابته بمرضٍ طوى حياته وهو حول مقاعد طلبته وبين يديه أوراقهم وكتيباتهم!

 فلروحِكَ يا أستاذ وليد ولروحِ كلّ من فارقونا في مدرسة الفرندز نقفُ معك اليوم لنكتبَ صفحةً أخرى من صفحاتِ تاريخِ مدرستِنا، الّتي دومًا تنطقُ بِنَفَسِ كوادِرِها، ونترحَّمُ عليك قائلين لك:   
إنَّ سيرتك وما خطَّت أناملُك محفورةٌ لا بل ومحمولةٌ في عقولِ طلبتك الًذين سينقلون رسالتك ويحملونها معهم في الحياة، وذكراك معنا في أفياءِ مدرستِنا تُزهرُ ريحانًا عامًا بعد آخر.

ونبقى نحن كادر الفرندز نُرسلُ الرّسالةَ تلو الأُخرى في رحاب مدرستنا؛ علَّها تنتشرُ مع فراشات الحقل والحمام الزّاجل؛ ليرسلانها إلى عالمٍ واسعٍ نحتاجه دومًا ليكون صفحةً جميلةً لمن يقرأها.

 

إلى المُلتقى
فريدا دحدح-خياط

Upper School Principal's Letter

Change yet Continuity

This school year has been unforgettable for students, parents, teachers and certainly for me. Every student at the Upper Campus from grades 6 through 12 has experienced profound personal changes although most of the changes have occurred so slowly over the last ten months that students, parents, and teachers may not have noticed. But most students are now taller, smarter, more responsible, and more capable across the spectrum of abilities. Seriously, when we look back to August, we can barely recognize today’s students. This is fantastic–and it is exactly as it should be. Well done! Congratulations. 

In another sense, 2022-2023 has been just like every school year since 1869–and I do not expect this to change in the coming years. From the 17th century origins of the Society of Friends, Quakers have embraced universalizable guiding values. Quaker commitment to these principles led 19th century Friends to create Ramallah Friends School, and 21st century Friends continue to support RFS because of these values.

Ramallah Friends School is the premiere PreK-12 school in Palestine because of its IB World School curriculum and the superiority of its staff and teachers–and because from its beginning RFS has taught and tried to live by these same Quaker values: equality, inclusion, simplicity, nonviolence and community. These values are not easy to live nor broadly popular. Historically and still today, Friends have suffered and died for these values. I am overjoyed to be part of an institution that is committed to universalizable Quaker values. I trust that you are equally committed to these values which at RFS means educational excellence. Some things inspire continuity!    

Sincerely,
Paul Parker

Writing Club

By Ann Procter - Friend in Residence

This school year, I have had the immense good fortune as a Quaker volunteer at RFS to work with a group of gifted student writers in our twice-weekly Writing Club gatherings. The Club started in spring 2022 and continued through this school year. We gather after school to write from a prompt brought by one student. Prompts range from memoir to poetry to mystery and beyond. After writing for 30 minutes, students who choose to share what they have written read their pieces. The quality of writing is remarkable. We plan to put together and publish an anthology of the best pieces from each student. Additionally, this year the Writing Club hosted a workshop with author Wafa Darwish (Not Done With Life Yet) and a Valentine's Day schoolwide activity. Our plans for the next school year include hosting an authors' workshop, drawing from talent in the West Bank. Writing Club is open to students who are serious about writing and who want to join a like-minded community.

A Student's Poem

The Writing Club                                       
By Hana Shqairat, 8th grade
 
Once a library
Once a room
Twice a home
Never alone
 
Papers
Ink
Smiles
And winks
 
Laughter deep in our throats
And jokes all around
Our hearts
Always close and bound
 
Spoken thoughts
Written lives
They get across
And there we thrive                                                                                              
 
String lights
Papers on the walls
Turkish Delights
Destiny calls
 
Here we sit
Rounded in a circle
On each other we list
Our relief eternal
 
A prompt here
A prompt there
Our worries disappear
For one another we care

Here we stay
Passing around the sweets
Wishing to replay
Those days in our seats.

Fifth Grade Farewell Ceremony

In a memorable ceremony, the fifth-grade class of the 2022-2023 academic year bid farewell to the lower campus, surrounded by their loved ones and teachers just days before the conclusion of the school year.

The event was filled with joy and excitement as the students, soon-to-be sixth graders, ready to embark on a new chapter, eagerly anticipated the start of the upcoming school year at the Middle School located on the upper campus.

Happy Eid Al-Adha
Happy Eid Al-Adha

Wishing our community Happy Eid Al-Adha!

The Journey Beyond the Classroom                                         

By Meerah Aker - 10th Grade

 

The end of the school year comprises feelings of excitement and desolation, yet the emotion that conquers each student as June creeps up on them is uncertainty. Though infused with the rush of thrill because summer is approaching, the void after saying goodbye to a joyous year unleashes the emptiness of letting go of those memories and attachments. Accordingly, the fusion of those emotions leads to uncertainty.

The thing about being an IB student is that the challenges always continue rolling in. Yes, those tasks are stressful, but this distress is neutralized by the laughter that follows. While making fun memories during summer is inevitable, IB students must also pave the way for their future and work on determining what they want in the forthcoming years. Hence by the end of the year, as students are laughing and ringing down the corridors as they remember the adventures, inside jokes, and memories that have become woven into the fabric of their shared experiences, they are assured that although there are many challenges yet to come, they are capable of facing them. 

In the end, completing a school year serves as a reminder that every conclusion is a new beginning and that the path beyond the classroom offers endless possibilities. So, students must fearlessly stride into the unknown, for the memories of the past have been meticulously weaved, preserving the history of this chapter in their lives as their future awaits. 


عصر الزيتون - النشرة #48

كلمات طالبة بعد فعاليات اليوم المفتوح الأول منذ الجائحة

بقلم كرمل العطار - طالبة في الصف الثالث

 

تجربتي كطالبة في مدرسة الفرندز الأساسية

المدرسة مليئةٌ بالأضواء والبهجة والفرحة. والعلم فيها يكبر مع الطلاب والطالبات. وشكل المدرسة كأنها نورٌ ساطعٌ وضوءٌ لامعٌ. وكل يومٍ يتذمر طالب أو طالبةٌ عن مللهم من الدراسة وأنا مثلهم أحياناً أملُ من الدراسة، لكن نور المدرسة لا يطفأ ولا يغيب. 

كنت أخاف أن أُجرِب التوازن، لكن بفضل معلمي الأستاذ قيس ومس هبة تعلمت أن لا أخاف شيئاً فالحياة تجربة جديدة ونهاية سعيدة وصداقة تزداد. 

ُدمتِ يا مدرستي طويلاً ودمنا معك. وكوني طالبة فيك هو قدري.

TOP